Säännöllinen vuoromoottoriyhteys Kotkasta Kaunissaareen aloitettiin vuonna 1955.

Tätä ennen liikenne saareen hoitui joko saarelaisten omilla veneillä tai kolmesti viikossa kulkevalla postimoottorilla.

Ensimmäinen Kaunissaaren vuoroliikenteessä käytetty alus oli Arvo Korppaksen ja Aarre Lommin omistama Vikla II. Liikennöinti tapahtui vielä ensimmäisinä vuosina Suurlahteen Aimo Suomalaisen laituriin. Nykyiseen sijaintinsa Pienlahteen liikennöinti siirtyi lahden ruoppauksen jälkeen 1959-60.

Vuonna 1962 Arvo Korppaselle valmistui Johannes Warman suunnittelema suurempi 74 matkustajalle rekisteröity ja 15 m pitkä Lokki niminen alus. Alus paloi satamassa kesällä 1967. Arvo Korppas myi pahoin vaurioituneen aluksen Kotkalaiselle liikennöitsijälle Keijo Partaselle. Aluksina olivat Ahti V, Ahti III (ent. Lokki), Ahti VI ja Ahti VIII. Liikennöitsijä Keijo Partanen luopui Kaunissaaren liikenteen hoidosta vuonna 1988. Vuodesta 2005 vuoteen 2014 Virellä (Ahti VIII) on jatkanut liikennöintiä Kaunissaaren Maja Oy.

Vuonna 2015 Kaunissaareen liikennöivät Otava, Tekla ja Vire.